Preview: Pikmin 3

Geplaatst: 10 juli 2012 12:00

Game nummero 3 van de Wii U presentatie die een Gespeeld krijgt. Wat zeg je, Wii U presentatie? Hoe zat het ook alweer? We waren dus naar Amsterdam om daar met de Nintendo Wii U te flirten en daar zijn een aantal verschillende meningen uitgekomen. Zo vond ik ZombiU niet overtuigend, Wii Fit U niet leuk over Batman moet ik nog schrijven. Ik was daarom ook flink bezig met mijn mening, want die moet goed geformuleerd worden. Waarom? Omdat dit de enige game is die nog hoop biedt. Pikmin 3.

PIKMIN, BABY!
Een subtitel in hoofdletters, je moet het maar willen. Maar goed, Pikmin 3 dus. Het is een combinatie van RTS en avontuur. Even voorstellen: jij bent een astronaut die met alle pech van de wereld is neergestort op een planeet zonder technische voorzieningen. Je bent flink gefucked en je moet je weg terug zien te vinden. Gelukkig heb je een paar leuk poppetjes die logisch gezien Pikmins heten. Deze leefsoort helpt je maar al te graag zonder loon en doet eigenlijk alles wat je ze opdraagt. Je moet ze eerst naar je toe fluiten met een (niet schrikken) fluitje en daar ga je dan, op weg naar vrijheid en blijheid om zo de wereldbevolking grootser maken dan 'ie al is. Met Pikmins dus.

Grafisch niet de knaller waar je van wakker ligt.

Elke Pikmin kan een kunstje
Uiteraard heb je, in Overlord-stijl, verschillende Pikmins met verschillende talentjes. De reguliere rode redneck-Pikmin kan dingen oppakken en vijanden belagen en verslaan door op ze te gaan zitten. Hetzelfde beestje, maar dan met een andere kleur en wat stenige spullen om zich heen, kan wat harder aankomen, doet meer schade en kan geblokkeerde wegen makkelijker open rammen (over lange zinnen gesproken). Uiteraard heb je nog veel andere soorten, maar die zaten ook al in de voorgaande delen. Die van steen is de enige nieuwe. Oh, en even tussendoor: die Pikmins zijn dus niet akelig groot, hè? Die zullen ongeveer tot je knieën komen, niet dat je dadelijk epische gevechten verwacht á la Call of Duty.

Waar is devernieuwing?
In de afgelopen Gespeeld's heb ik ontzettend zitten hameren op de vernieuwing en creativiteit die door Nintendo beloofd werd. Waarom? Omdat het de enige reden zou kunnen zijn waarom je deze console überhaupt moet kopen. Ik bedoel: fair enough, de line-up is nog niet ijzersterk (lees: ronduit teleurstellend), maar dat betekent niet dat de games die we wel hebben per definitie slecht zijn. Daarom is Pikmin 3 gewoon heel erg belangrijk voor de console. Maar alles wat je in deze Pikmin kunt doen, kon je ook in de voorgaande delen op de Gamecube. Leuk dat je je Pikmins sterker kan maken door ze langer te gebruiken en beesten moet inschatten om te bepalen met hoeveel Pikmins je erop af moet, maar dat hebben we ook op de paarse blokkendoos gespeeld. Ook de gamepad wordt maar mager (lees ook hier: teleurstellend weinig) gebruikt en grafisch, tja, dat laten we maar in het midden. Het stijltje is semi-realistisch, ofzo. Dus je krijgt achtergronden en omgevingen die je als gegenereerde foto's kunt opvatten. Niet erg, maar er had meer mee gedaan kunnen worden.

Echter, de gameplay is dik qua kwaliteit dik in orde.

Positieve puntjes
Uiteraard is er ook genoeg positiefs over Pikmin 3 te zeggen, begrijp me niet verkeerd. De game is niet in zijn geheel teleurstellend, want iedereen zal zich er mee kunnen vermaken. De instapdrempel ligt zo laag dat je er meteen mee aan de slag kunt en de vier-speler co-op staat garant voor avonden vol met fun. Maar waarom ben ik, of wie dan ook die het heeft mogen spelen, dan niet weggeblazen? Dat zit zo. Het gebruikt én niet de grafische kracht, én niet de gamepad. Kort gezegd: dit had veel beter gescoord en hogere ogen gegooid op de normale Nintendo Wii. Vandaar mijn enigszins sceptische verwoording.

Voorlopig oordeel
Staat deze game dan garant voor een nachtmerrie? Absoluut niet, want de kwaliteit is super. Het legt de lat hoog voor andere games en natuurlijk ga je hier een leuke tijd mee meebeleven. Maar waarop? Op de Nintendo Wii U, inderdaad, en die heb je nog niet. Niet omdat 'ie nog niet uit is, maar omdat jij (tenminste, zo zie ik het) nog niet overtuigd bent om dit hele apparaat te halen. En ook Pikmin 3 overtuigd niet. Het komt, het is er, en loopt verder. Het is niet verrassend, niet vernieuwend en ook niet uitdagend. Dan kun je toch beter voor precies dezelfde game, maar dan van Platinum Games gaan: Project P-100. Een game apart, maar Google daar maar eens op.