Preview: DiRT Showdown

Deel drie uit de DiRT reeks, die overigens een voortzetting is van de Colin McRae-serie, was een jaar geleden koning op de losse ondergrond, zoals Forza Motorsport dat tegenwoordig is op het asfalt. De fans vroegen om meer rally en minder gekkigheid en werden op hun wenken bediend. Volgens Codemasters blijft er echter een groep die geen genoeg kan krijgen van de donuts, drifts en jumps en daarom komen ze nu met DiRT Showdown.

Pure fun
Wat meteen opvalt bij het opstarten van DiRT Showdown, is dat er aardig wat dingen zijn 'geleend' van DiRT 3. Fontjes, icoontjes en hier en daar wat sound effectjes doen het lijken alsof we mee terug worden genomen naar het verleden. De prachtig vormgegeven menustructuur van DiRT 3, die vooral was opgebouwd uit een aaneenschakeling van driehoeken, is echter wel ingeruild voor een wat speelsere aanpak. Het overdreven grote lettertype in het menu en de makkelijk te navigeren modusselectie maken meteen duidelijk dat dit geen serieuze simulatie is, maar dat het in DiRT Showdown om pure fun draait.

Legend
In de Showdown Tour, de singleplayer-modus in de game, begin je in de Pro klasse, om via de Allstar en Champion classes naar de Legend categorie te klimmen. Als een Pro dien je twaalf evenementen te voltooien om daarna een overkoepelend toernooi te overwinnen en te verhuizen naar een hogere klasse. Naast deze rechttoe rechtaan singleplayer-modus zal DiRT Showdown nóg een drietal modi krijgen. Namelijk Joyride, Multiplayer en Challenges. Van Joyride heb ik helaas nog niets kunnen zien, maar dit zal ongetwijfeld een modus zijn om flink wat aan te klooien. De Challenges bestaan uit eerder voltooide races van je vrienden. Het is de bedoeling om hun tijden te verslaan en vice versa. Een leuke extra, maar wat de ruggengraat van de game zal moeten zijn, is natuurlijk de multiplayer-modus. Deze is zowel over Xbox Live als via Split-screen te spelen, iets wat we tegenwoordig helaas steeds minder zien en daarom dus een welkome mogelijkheid is.

Hoonigan
De evenementen in DiRT Showdown, zowel in de single- als multiplayer zijn onderverdeeld in drie categorieën: demolition, hoonigan en racing. Hieronder vallen weer tien verschillende soorten evenementen, dus afwisseling genoeg. Bij demolition draait het om beuken. Zo dien je in Rampage zo vaak en hard mogelijk op je tegenstanders in te rijden om zo de meeste punten te scoren. Mocht iemand volledig total loss zijn, dan respawnt deze gewoon weer en gaat de chaos weer verder. In hoonigan draait om tricks en stunts. Donuts, drifts en jumps zijn hier je vriend en hoe stijlvoller je het parcour aflegt, hoe hoger je uiteindelijk zal eindigen. Bij racing draait het simpelweg om wie er het eerste over de finish komt. De tien verschillende soorten evenementen hebben echter veel overeenkomsten, en het is nog maar de vraag hoe fris deze minieme verschillen de game kunnen houden.

8-Ball
In de singleplayer-modus begin je met een 8-Ball evenement. Dit houdt in dat je met z'n allen op een theoretisch 8-vormige track rijdt en elkaar dus in het midden tegen zal komen en hoogstwaarschijnlijk vaak op elkaar in zult rijden. Uiteindelijk draait het toch om wie er als eerste over de finishlijn komt en dat je hier en daar op elkaar in zult beuken maakt het zo onvoorspelbaar als het weer. Dit is leuk, maar zal bij aardig wat spelers snel lijden tot frustratie, wat minder zal zijn mocht je het evenement in multiplayer spelen. De multiplayer-modus Rampage is echter per definitie al een grote chaos. Iedereen die elkaar total loss probeert te rijden is verrassend leuk.

Handling
DiRT Showdown heeft auto's en tracks en blijft daardoor dus een racegame. Hoe rijdt het dan? Goed. Het rijden in Showdown gaat iets soepeler dan in DiRT 3, maar vergt alsnog enige concentratie. Een geoefende speler zal zijn auto vele malen gemakkelijk in een rechte lijn kunnen laten rijden dan een nieuweling, die waarschijnlijk het gevoel van stroef asfalt zal verwachten. Nieuw in Showdown zijn de health- en boostmeter, die respectievelijk de staat van je auto en de beschikbare boost aangeven. Beiden zorgen voor wat meer diepgang, evenals de mogelijkheid om elke auto individueel te upgraden qua strenght, power en handling.

DiRT Showdown zit vol met modi en opties en is in zijn origine toch vooral een multiplayer-game. In de singleplayer-modus verwacht ik veel frustratie, maar in de overige modi zie ik juist veel mogelijkheden tot genot. De game kent meer diepgang dan het blote oog zou doen vermoeden, maar neigt nergens naar simulatie. DiRT Showdown wordt zeker meer dan een afgeraffelde partygame en in de korte tijd dat ik de game heb kunnen spelen heb ik aardig wat plezier gehad, mijn overheersende vraag blijft echter: hoe lang blijft dit leuk?

We zullen het zien op 25 mei, wanneer DiRT Showdown verschijnt voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

Packshot Diablo II

Crysis